Tato webová stránka používá cookies. Cookies mohou být použity pro marketingové účely, statistické a přizpůsobení služeb individuálním potřebám uživatele. Používáním souhlasíte s použitím souborů cookie.
Hlavní stránka Blog ROVER 220 GTI/A Příběh vozu Rover 220 GTI

Příběh vozu Rover 220 GTI

03. 12. 2022
|
Britská F2, Rover 220 GTI, který nakonec dostal šanci….


          koncem 80 let a počátku 90 let se dostaly u automobilek do obliby dvoulitrové dvoukolky, pro které bylo oficiálně vypsané MS jako hlavní disciplina. Nejčastější byla dvoulitrová předokolka i když např. BMW se svého fenoménu zadního pohonu a motoru vpředu samozřejmě nikdy nevzdalo. Britská automobilka Rover Group v tu chvíli dokončila ve spolupráci s Hondou konsolidaci původního gigantu BLMC a právě úspěšně prodávala svoje nové velmi povedené modely 200/400 a 100 což byl v podstatě přepracovaný Austin Metro s novým motorem K-series, který se prodával v britských zemích jako Rover Metro a toto zvláštní auto a jeho závodění mezi lety 1990-1994 jsme již popsali v blogu minule. 

          Rover 200 model R8 se oficiálně označoval jako typ XW a byl mimořádně povedený, disponoval skvělou zadní víceprvkovou nápravou a jeho karoserie byla poměrně lehká a přitom velmi tuhá. Jeho úspěch inspiroval vedení automobilky k návratu do motorsportu již na přelomu desetiletí a tak v nejrůznějších pohárech a soutěžích již v roce 1990 tento model začal závodit i bez platné homologace FIA. Proto se automobilka rozhodla vůz homologovat ve skupině N a A a chtěla se ucházet o souboje v tzv. F2, MS FIA.

         Poměrně skromné sportovní oddělení Rover Sports již dávno nemělo k dispozici stejné prostředky jako v letech 1980-1986. Ale v tomto malém týmu pracoval stále ještě Tony Pond a na vývoji a stavbě vozů se podílel. Tým připravoval několik závodních vozidel z nichž převažovaly vozy skupiny N, které měly být nasazeny oficiálně jako první. To už ve výrobě finišovaly přípravy na výrobu několika tisíc vozů Rover 220 GTI Sport, které byly pro soukromé přestavby přímo předurčeny a lišily se hlavně předním nárazníkem a mřížkou. 
        Bohužel do toho zasáhlo jednání s automobilkou BMW o prodeji, která stála hlavně o divizi Land Rover a její zkušenosti se stavbou pohonů 4x4. Pod tíhou tlaku vedení BMW musela automobilka upustit od sportovních aktivit a proto rozestavěnou produkci z oddělení motorsportu převzala soukromá dílna  Tonyho Ponda, aby vozy dokončila a automobilka je odprodala.
        Kolik přesně aut bylo nakonec opravdu dokončeno se přesně neví, protože údajně účet za dokončení vozidel byl pro automobilku příliš vysoký. Pravděpodobně byly úplně dokončeny 3-4 vozy skupiny N a patrně jen 1-2  nedokončená auta skupiny A. Právě vozy, které byly patrně odprodány soukromníkovi do okruhového závodění, protože v britském Mistrovství se takový vůz v roce 1994 objevoval. Naopak nejméně 3 vozy skupiny N se objevovaly zase v roce 1994 v britských automobilových soutěžích. Později si samozřejmě zákazníci z prodaných vozů serie “sport” také doma postavili vozy pro skupinu A či skupinu N, ale nebyly v tovární specifikaci a protože se na britských ostrovech závody v 90 letech příliš do tabulek FIA nezapisovaly a pokud, tak v jejich vlastních skupinách a dnes moc záznamů oproti evropským zemím nemáme.
        A právě jeden z exemplářů Rover 220 GTI Sport jsme zakoupili v Anglii a dovezli pro stavbu vozu Rover 220 GTI Rally pro skupinu A7 (F2), abychom zkusili zrealizovat záměr automobilky postavit konkurenceschopný vůz v této skupině pro MS. Důvodem byl fakt, že v této karoserii, která s určitými změnami byla i základem pro Hondu Civic a měla i identickou zadní víceprvkovou nápravu. V tomto voze se nacházel pouze motor s obsahem 1600 ccm, ale i tak byl vůz úspěšný. Jak by tedy fungoval podobný vůz s motorem o obsahu 2000 ccm se šesnácti ventilovou hlavou a bezsynchronní převodovkou nás nenechalo klidnými. Nelze ani opomenout, že v Áčkové specifikaci má vůz ideální poměr rozchodu kol oproti rovoru náprav, což mu propůjčuje mnoho výhod.
        Proto započala stavba tohoto vozu v roce 2019 a trvala až do jara roku 2021, kdy byl vůz oficiálně zaregistrovaný do rejstříku sportovních vozidel v Hradci Králové a začal psát svoji novodobou historii po 28 letech.


  













                             Provedení Rover Sport jako Rally speciál A7                                                    Verze soukromé stavby vozu skupiny N model 1994, dobová fotka z roku 1996