Hlavní stránka Blog ROVER 220 GTI/A Příběh vozu Rover 220 GTI

Příběh vozu Rover 220 GTI

03. 12. 2022
|
Britská F2, Rover 220 GTI, který nakonec dostal šanci….

      koncem 80 let a počátkem 90 let se dostaly u automobilek do obliby dvoulitrové dvoukolky, pro které bylo oficiálně vypsané MS v rally jako hlavní disciplina. Nejčastější byla dvoulitrová předokolka i když např. BMW se svého fenoménu zadního pohonu a motoru vpředu samozřejmě nikdy nevzdalo. Britská automobilka Rover Group v tu chvíli dokončila ve spolupráci s Hondou konsolidaci původního gigantu BLMC a právě úspěšně prodávala svoje nové velmi povedené modely 200/400 a 100 což byl v podstatě přepracovaný Austin Metro s novým motorem K-series, který se prodával v britských zemích jako Rover Metro a toto zvláštní auto a jeho závodění mezi lety 1990-1994 jsme již popsali v blogu minule. 

          Rover 200 model R8 se oficiálně označoval jako typ XW a byl mimořádně povedený, disponoval skvělou zadní víceprvkovou nápravou a jeho karoserie byla poměrně lehká a přitom velmi tuhá. Jeho úspěch inspiroval vedení automobilky k návratu do motorsportu již na přelomu desetiletí a tak v nejrůznějších pohárech a soutěžích již v roce 1990 tento model začal závodit i bez platné homologace FIA. Proto se automobilka rozhodla vůz homologovat ve skupině N a A a chtěla se ucházet o souboje v tzv. F2, MS FIA.

         Poměrně skromné sportovní oddělení "Rover Sports" již dávno nemělo k dispozici stejné prostředky jako v letech 1980-1986. Ale v tomto malém týmu pracovalo stále ještě mnoho nadšenců včetně Tonyho Ponda. Tým připravoval několik závodních vozidel z nichž převažovaly vozy skupiny N, které měly být nasazeny oficiálně jako první. To už ve výrobě finišovala výroba několika tisíc vozů Rover 220 GTI Sport, které byly pro soukromé přestavby přímo předurčeny a lišily se hlavně předním nárazníkem a mřížkou. 
        Bohužel do toho procesu nešikovně zasáhlo jednání s automobilkou BMW o prodeji, která stála hlavně o divizi Land Rover a její zkušenosti se stavbou pohonů 4x4. Pod tíhou tlaku vedení BMW musela automobilka postupně upustit od sportovních aktivit a rozestavěnou produkci z oddělení motorsportu převzala soukromá dílna  Tonyho Ponda, aby vozy dokončila a automobilka je pak mohla odprodat.
        Kolik speciálně postavených aut bylo nakonec opravdu dokončeno se přesně neví, protože údajně účet za dokončení vozidel se vyšplhal mnohem výše, než bylo očekáváno a panovalo mezi dílnou Ponda a automobilkou díky tomu napětí. Pravděpodobně byly úplně dokončeny pouze 3-4 vozy skupiny N a patrně jen 1-2  nedokončená auta skupiny A. Právě vozy "A " byly patrně odprodány soukromníkovi do okruhového závodění, protože v britském Mistrovství se takový vůz v roce 1994 objevoval. Naopak nejméně 3 vozy skupiny N se objevovaly zase v roce 1994 v britských automobilových soutěžích. Později si samozřejmě zákazníci z prodaných vozů serie “sport” také doma postavili vozy pro skupinu A a hlavně skupinu N, ale nebyly už v tovární specifikaci a protože se na britských ostrovech závody v 90 letech příliš do tabulek FIA nezapisovaly a pokud, tak v jejich vlastních skupinách, tak dnes moc záznamů oproti evropským zemím nemáme.
        A právě jeden z exemplářů Rover 220 GTI Sport jsme zakoupili v Anglii a dovezli pro stavbu vozu Rover 220 GTI Rally pro skupinu A7 (F2), abychom zkusili zrealizovat původní záměr automobilky postavit konkurenceschopný vůz v této skupině pro MS v rally. Důvodem byl fakt, že v této karoserii, která s určitými změnami byla i základem pro Hondu Civic a měla vlastně identickou zadní víceprvkovou nápravu a v karoserii Hondy se nacházel pouze motor s obsahem 1600 ccm, ale i tak byl vůz úspěšný. Jak by tedy fungoval podobný vůz s motorem o obsahu 2000 ccm se šesnácti ventilovou hlavou a bezsynchronní "hewland" převodovkou nás nenechalo klidnými. Nelze ani opomenout, že v "Áčkové" specifikaci má vůz ideální poměr rozchodu kol oproti rovoru náprav, což mu propůjčuje velmi dobré jízdní vlastnosti.
        Proto započala stavba tohoto vozu v roce 2019 a trvala až do jara roku 2021, kdy byl vůz oficiálně zaregistrovaný do rejstříku sportovních vozidel v Hradci Králové a začal psát svoji novodobou historii po 28 letech a nakonec skončil v roce 2022 jako vice Mistr v MČR HA s posádkou Štolfa-Hawel.



  


















                        Provedení Rover Sport jako Rally speciál A7                                                                            Verze soukromé stavby vozu skupiny N model 1994, dobová fotka z roku 1996